Speeltafel van Juda en Levi

Ik moet er weer even inkomen hoor. Maar zoals bij zoveel dingen begin ik maar gewoon.

Levi speelde niet meer in de box, ik probeerde het wel maar hij bleef krijsen totdat ik hem 'los liet'. En dat hield hij gerust een half uur vol. En omdat het spelen buiten de box prima gaat deden we de box naar zolder. Levi blij en wij ook, want het scheelt mooi een 'blok' in de woonkamer. 

Het speelgoed van Juda en Levi stond in koffers in de woonkamer. Het speelgoed netjes verdeeld. Een koffer met auto's, één met 123 playmobil, en nog één met spelletjes en puzzels. Maar elke dag lag alles door elkaar en werd het ook niet in de goede koffer opgeruimd, waardoor ik dus bijna elke week speelgoed stond te sorteren. Dat moet toch anders, dacht ik. Op instagram zag ik een leuke speeltafel, ik kreeg de maten ervan en we maakte hem na. 


Een schot in de roos! Er wordt elke dag aan gespeeld. Inmiddels heb ik wat manden kunnen vinden bij de kringloopwinkel, en ziet het er een stuk leuker uit. Ook kocht ik een groot dienblad waar we mais in deden. Uit de koffer pakte ik wat trekkertjes en kraantjes, en zo hadden we 'nieuw' speelgoed.


Elke week/anderhalve week doe ik een 'toys rotation' zoals dat deftig heet. Oftewel: een speelgoedwissel. Ik haal wat weg bij de tafel vandaan en zet er wat ander speelgoed neer. 
Het overige speelgoed staat in de kast of zit in een koffer. Op deze manier spelen de kinderen beter. En omdat er minder speelgoed in de kamer staat hoeven we ook minder op te ruimen.

Om wat voorbeelden te noemen: we hebben ontzettend veel duplo, playmobil en treinrails. Juist omdat het zoveel is wordt er weinig mee gespeeld. Deze week staat er bijv. een mand met wat rails (gokje: 18 stukken), spoorbomen, een tunnel, een brug en een paar treintjes. En daar spelen ze dus wel mee. Ik heb er op gelet dat er voor allebei een treintje is met wat wagonnetjes, zodat ze allebei kunnen spelen. Teveel wagonnetjes levert zoveel frustratie op: zijn ze eindelijk aan elkaar geplakt, wil je rijden, laten ze weer los omdat het te zwaar is!
Of met de rails: ligt er eindelijk een grote rails, gaat je broertje er met z'n loopauto overheen rijden. Allebei gefrustreerd, de één wil met de trein, de ander met de auto, en allebei tegelijk gaat niet..

Ook leg ik maar 2 puzzels neer en 1 of 2 spelletjes. Inmiddels weten ze dat ik er steeds wat nieuws neerleg, dus vragen om ander speelgoed wordt steeds minder.

Deze week staat er op/bij de speeltafel:
- dienblad met mais, trekkertjes, karren en kranen
- 123 playmobil boerderij
- trekker met karretje dat overal voor gebruikt wordt
- mand met rails
- mand met keukenspulletjes (keukentje staat naast de tafel)
- mand met 2 puzzels voor Juda, 1 voor Levi, 1 spelletje

Verder kan er altijd gekleurd of gekleid worden.

Dit blijkt echt genoeg te zijn! 

Daarbij ga ik elke dag met ze naar buiten. Een boodschap doen, naar de bieb of de kinderboerderij. 

Wat is het favoriete speelgoed van jullie kind(eren)?




Reacties

  1. leuk die speeltafel! Dat speelgoed afwiselen deed ik vroeger ook dan was het speelgoed weer "nieuw" Leuk dat je weer blogt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Het lukt!

Plannetjes voor 2021

Eetplan week 1